Bharatnatyam na scenie Festiwalu Indii
Jedną z atrakcji Festiwalu Indii jest taniec Bharatnatyam w wykonaniu grupy Sankhya. Członkowie tego zespołu pochodzą z Bombaju oraz Puny, stanu Maharasthra w Indiach. Współpracujemy z nimi od 2009 roku. Poza uczestnictwem w naszych Festiwalach w Polsce, podróżowali również z nami do Brazylii, Stanów Zjednoczonych, byli również częścią naszych festiwali w samych Indiach.
Grupa Sankhya to z jednej strony klasyczne Bharatnayam, doceniane oraz nagradzane na festiwalach tańca w Indiach, z drugiej strony fuzja klasyki z nowoczesnymi trendami.

Tańce Bharatnayam prezentowane na naszej scenie podzielić możemy na kilka kategorii: klasyczne – rytualne tańce świątynne, tańce opowiadające historie, prezentujące kunszt sztuki samego tańca oraz połączenie klasyki z nowoczesnością. Taniec Bharatnahyam wywodzi się od starożytnych tańców świątynnych, będących częścią duchowego rytuału, z czasem taniec ten przeniósł się również na deski teatrów oraz scenę, nadal tancerze postrzegają przestrzeń w której będą tańczyć jako wyjątkową „uświęconą”, w związku z tym taniec wykonywany jest na boso. Stopy ozdobione są jedynie dzwoneczkami „gunru”, pomagającymi wybijać rytm. Już sama nazwa tego rodzaju tańca wiele o nim mówi. Słowo „bharata” powstało z połączenie trzech słów: bhava – emocja, raga – muzyka, taala – rytm, natomiast słowo „natyam” – znaczy taniec. Bharatnatyam jest więc ukazaniem w tańcu wyrazistej emocji i rytmu stosownie do muzyki.
Tańce zespołu Sankhya na scenie Festwialu Indii
Klasyczne Bharatnatyam:
Charishnu
Klasyczny taniec Bharatnatyam prezentujący ruch energii. Różnorodne tempo oraz charakterystyczne pozy.
Ardhanari
Dwie energie, męska i żeńska przenikające świat łączą się w jednej formie. Siva i Parvati uosabiający te energie prezentowane są poprzez tancerza i tancerkę w charakterystycznych pozach, gestach i mudrach (układach dłoni).
Mallari
Taniec będący częścią świątynnego rytuału. Oddaje cześć bóstwom indyjskiego panteonu. W podkładzie muzycznym słychać charakterystyczne dla dawnych czasów instrumenty: „nada svaram” – instrument dęty podobny do trądki oraz „tavyl” – instrument perkusyjny. W tańcu tym również możesz zaobserwować charakterystyczne dla Bharatnatyam układy trójkątów, ręce ugięte w łokciach, nogi uginane w kolanach czy też ustawienia tancerzy i tancerek tworzą trójkąty.
Tańce opowiadające jakąś historię:
Devi
Opowieść o potężnym demonie Mahishasurze. Pięciu bogów (Brahma, Visznu, Siva, Indra i Kartikeya) próbowało go pokonać. Nie odnieśli jednak sukcesu, dopiero połączywszy swoje moce w formie bogini Devi zdołali pokonać jego potęgę.
Vasant
Ukazanie poprzez taniec nadchodzącej wiosny. Rozkwitają kwiaty, pojawiają się pszczoły oraz inne zwierzęta (sarna, zając, tygrys, ptak). Pojawia się uosobienie wiosny ożywiające świat swoją energią.
Astitva
Egzystencja człowieka opowiedziana tańcem. W biegu życia spotykasz ludzi, nawiązujesz relacje, ludzie spotykają ciebie, życie przemija.
Dżati
Zabawa przyjaciół, dawne gry i zabawy w których młodzi ludzie wspólnie spędzali czas. Nazwa tańca wzięła się od elementów Barathatyam, każda pozycja składa się ze skadowych zwanych „adabhu”, które budują całość zwaną „dżati”.
Khel Mandiyella
Duchowa podróż z pielgrzymami z Puny do Pandharpur.
Gati
W życiu każdego pojawiają się szczególne chwile, momenty które ważą o losie. Taniec prezentuje cykl życia od narodzin, poprzez życiowe doświadczenia do odejścia. Każdy tancerz i tancerka w tym tańcu prezentują swój wyjątkowy rytm i tempo, zaznaczając indywidualność jednostki.
Narasimha
Opowieść o grzesznym królu Hiranyakasipu oraz jego pobożnym synu Prahadzie. Ojciec dzięki swoim pokutom i wyrzeczeniom osiągnął wielką moc, dzięki której podporządkował sobie cały świat. Na swoje nieszczęście jego syn okazał się jego przeciwieństwem, a jego pobożna natura bardzo go irytowała. Gdy starania króla dążące do zmiany charakteru syna nie odniosły rezultatu, starał się on go zgładzić. Wszelkie próby jednak kończyły się niepowodzeniem. Na pytanie ojca, skąd Prahlad czerpie swą moc, w odpowiedzi wysłyszał, że to pamięć o związku z Bogiem jest źródłem spokoju i mocy syna. W wyniku swoich działań Hiranyakasipu ginie z ręki niezwykłe istoty „Narasimhy” (Nara-człowiek, simha-lew), gdyż zabezpieczały go błogosławieństwa, że nie zginie ani z ręki człowieka, ani z powodu żadnego zwierzęcia.
Tańce prezentujące kunszt Bharatnatyam:
Chaturang
Połączenie dwóch tańców, Kathaka z północnych Indii oraz Bharatnatyam z południa. Do jednej melodii i rytmu obserwujemy wymianę oraz połączenie pomiędzy tymi tańcami. Tancerze wybijają rytm stopami ozdobionymi w dzwoneczki „gunru” oraz układają dłonie w charakterystyczne mudry. Chatur znaczy po polsku „cztery” i dotyczy części, które tworzą taniec: przestrzeń, w której taniec się toczy, muzykę, słowa i tancerza/tancerkę.
Synergy – harmonia
Połączenie dwóch tańców „Mallari” i „Tillana”, dwie różne energie, dwa nastroje połączone w jednym tańcu. Harmonia w tańcu pomiędzy tancerzami.
Exploring 9
Tańce Bharatnatyam tańczone są w wielu różnych rytmach (tal-rytm), na 3, na 4, na 5, na 7 i na 9. Najbardziej złożony rytm, na 9 jest tematem tego tańca. Zwalnia i przyspiesza, dla ułatwienia rozpoznania co jakiś czas wyklaskiwany jest przez artystów.
Tańce łączące klasykę z nowoczesnością:
Sparś
Taniec – dedykacja dla nauczyciela zespołu Vaibhava Arekara na dzień Guru Purnimy (dzień, w którym według tradycji indyjskiej oddaje się cześć swojemu nauczycielowi, przewodnikowi). Taniec powstawał w tajemnicy, podczas pobytu grupy w Polsce. Sparś znaczy po polsku dotyk, oczywiście chodzi o dotyk serca.
Członkami zespołu Sankhya są:
Vaibhav Suresh Arekar – nauczyciel tańca Bharatnatyam, założyciel zespołu, dyrektor artystyczny i przewodnik zespołu.
https://www.facebook.com/vaibhav.arekar.710

Shusant Pandurang – tancerz tańca Kathak, założyciel zespołu. Jest choreografem oraz fachowcem od oświetlenia scenicznego.
https://www.facebook.com/sushant.p.jadhav
Gautam Ramachandra Marathe – tancerz Bharatnatyam, uczeń Vaibhava Arekara, instruktor fitnessu, twórca platformy „Anganika” będącą warsztatem fitnessu dla tancerzy tańca klastycznego.
https://www.facebook.com/sameer.marathe.37
Eesha Milind Pinglay – pochodząca z Mumbaju uczennica Vaibhava Arekara, jest obecnie jedną z głównych tancerek w grupie Sankhya. Gracją swoich ruchów oraz prezentacją klasycznego stylu doskonale odzwierciedla naturę Bharatnatyam. Bierze udział w grupowych występach zespołu oraz pokazach indywidualnych.
https://www.facebook.com/eesha.pinglay
Aditi Vinayak Paranjpe – uczennica Vaibhava Arekara, w zespole od 11 lat, wcześniej przez 7 lat uczyła się Bharatnatyam od Guru Smt. Surekha Shetty oraz Guru Smt. Madhavi Gangal. W 2018 roku zdobyła dyplom magistra tancerki Bharatnatyam.
https://www.facebook.com/aditi.paranjpe.549
Shruti Shailesh Ranade – od 13-stego roku życia uczyła się Bharatnatyam pod okiem Guru Smt. Aparna Dhupkar, od 3 lat jest doskonali swoje umiejętności pod skrzydłami Vaibhava Arekara. Jest dyplomowaną tancerką. Poza występami, swoje pasje angażuje w Fundacji Baithak w Punie, gdzie mieszka, w przybliżanie sztuki tańca Bharatnatyam w formie warsztatów i szkoleń dla dzieci w trudnych sytuacjach rodzinnych i finansowych.
https://www.facebook.com/shrutiranade136
Devyani Pravin Samant – choć urodziła się i wychowała w małej wiosce w stanie Maharashtra, zawsze marzyła o byciu tancerką i rozwinięciu kariery w starożytnej sztuce tańca indyjskiego. Aby zrealizować swoje cele postarała się o przyjęcie do renomowanej szkoły „Nalanda Nrtya Kala Mahavidyalaya. Licencjat ze sztuki tańca obroniła w 2018, a stucia magisterskie z Bharatnatyam ukończyła z wyróżnieniem w Tilak Maharashtra Vidyapeeth w Punie. Obecnie doskonali swoje umiejętności pod okiem Vaibhava Arekara oraz zajmuje się promowaniem i edukacją sztuki i kultury na terenach wiejskich w dystrykcie Sindhudurg gdzie mieszka
https://www.facebook.com/devyani.samant
Anagha Atul Harkare
https://www.facebook.com/anagha.harkare
Swarali Amit Ghangurde